Helpen neutrale pakjes in de strijd tegen roken?

1 oktober vorig jaar trad de wijziging van artikel 3.4 van het Tabaks- en rookwarenbesluit in werking. Vanaf die datum mogen sigaretten en shag alleen in een neutrale verpakking (in het Engels plain packaging) verkocht worden. Dit betekent donkergroen-bruine pakjes met de naam van de fabrikant in een standaardlettertype, informatie over de soort sigaret en de verplichte gezondheidswaarschuwingen in tekst en foto.


Foto: Marlboro Man – Image by Ronald Plett from Pixabay

Interview

In een interview met EenVandaag legt Winnie Gebhardt, uit waarom deze maatregel gaat werken. Winnie is universitair hoofddocent Gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden en expert op het gebied van verandering van gezondheidsgedrag.


Foto: Winnie Gebhardt in EenVandaag: “Je bent de stoere Marlboro Man, of juist de sociale Camel-roker.”

Onderzoek laat zien dat rokers zich erg hechten aan ‘hun merk’. Ze hebben het idee dat het een deel van hun identiteit laat zien. Je bent de stoere Marlboro Man, of juist de sociale Camel-roker, aldus Winnie. Zij schat in dat de neutrale verpakking gevolgen heeft op het aantal rokers, omdat zij zich niet meer kunnen profileren als roker van een bepaald merk. De verwachting is dan ook dat minder mensen beginnen met roken, om bij de rokers van een bepaald merk te horen.

“Het is goed dat het beeld van stoere man eraf gaat”

De invoering van deze neutrale verpakkingen is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord. Dat heeft als doel dat volwassenen minder gaan roken en kinderen die nu worden geboren er niet mee beginnen.

Hieronder vindt u de reportage.

Meer lezen?
Factsheet GENERIEKE TABAKSVERPAKKINGEN (PLAIN PACKAGING) – UPDATE 2019